The Blog is Hot

Re: SSLUG, nu med nyt mantra?

Posted in sslug by mschlander on 20/05/2008

Peter Czar Larsen affyrede for et par dage siden en gevaldig bredside mod SSLUG. Jeg vil kommentere på et par af hans pointer. Kommentarerne er mine egne, de afspejler ikke nødvendigvis SSLUGs officielle holdning.

> At SSLUG har en tendens til at forklare hvordan Linux ikke stinker så meget ved at fortælle at Windows sutter røv,
> det er en for mig en meget negativ og dybt uinteressant holdning til verden. Jeg har set den tendens til mange
> SSLUG Generalforsamlinger.

Jeg ved ikke præcis hvad der henvises til ifht. generalforsamlingerne. Hvis der henvises til adfærd hos bestyrelsen over en bred kam, kan jeg simpelthen ikke genkende Peter Larsens billede overhovedet. Hvis der henvises til hvad enkelte menige medlemmer siger under “Eventuelt”, kan jeg ikke se det har nogen særlig relevans ifht. en generel kritik af SSLUG.

> I følge http://www.linuxdag.dk, som DKUUG, SSLUG og KLID står bag

Linuxdag er et initiativ fra en klike af personer, heriblandt er ganske vist et bestyrelsesmedlem og en bestyrelsessuppleant fra SSLUG. Men arrangementet havde (og har i skrivende stund) endnu ikke fået det blå stempel fra SSLUGs bestyrelse. Man kan forstå at Peter Larsen bliver forvirret, når Linuxdag-arrangørerne for tidligt og uden at have fået bestyrelsens endelige tilladelse bruger SSLUGs navn. Den slags må vi stramme op på fremover.

> Linux – et open source alternativ til for eksempel WIndows Vista eller Apple OS X”
> Spændende. Nu er andre Unixvarianter så også for skud?

Jeg kan med min bedste vilje ikke finde noget negativt om hverken Microsoft Windows eller Apple Mac OSX i det citat. Der er blot tale om at man nævner nogle kendte operativsystemer, for at beskrive hvad Linux sådan cirka er for noget.

Dog kan jeg tilføje, at min personlige holdning er, at SSLUG er en Linux-forening, ikke en Unix-forening. At Mac OSX tilfældigvis er et Unix-system, gør ikke automatisk det eller Apple til vores “venner”. OSX er vores næststørste konkurrent, og jeg ville ikke være ked af det hvis nogle af brugerne skiftede til Linux. (Hvor længe bliver Apple i øvrigt ved med at supporte OSX på PPC-maskiner? Der må snart være en masse PPC-hardware fra Apple der kommer til at mangle et vedligeholdt og tidssvarende operativsystem).

Inden nogen får noget galt i halsen må jeg hellere tilføje at jeg mener at vi har så stort interessefællesskab med *BSD og OpenSolaris at jeg ikke anser dem for konkurrenter på samme måde.

> Leder man mere rundt på siden så finder man [Link til udkast til en pressemeddelelse]

Jeg er sådan set fuldstændigt enig med Peter Larsens kritik af “pressemeddelelsen”, blot er der nogle væsentlige forhold han ikke nævnte (forhåbentlig fordi han ikke var bekendt med dem, da han skrev). “Pressemeddelelsen” var et udkast, den var ikke sendt til pressen, den var endnu ikke forelagt bestyrelsen, og den ville aldrig være kommet i nærheden af at blive godkendt af SSLUGs bestyrelse .

One Response

Subscribe to comments with RSS.

  1. froksen said, on 30/05/2008 at 10:35

    Interessant debat i har kørende.

    Nu kan jeg naturligvis ikke udtale mig om hvordan det ser ud inden for SSLUGs døre (Hvilket denne debat nok egentligt handler mest om), men når man kigger på “communitiet” generelt, så kan jeg godt følge Mange af Peter Czar Larsen kritik punkter. Dog ville jeg nok have kommet ud med det på en anden måde.

    En ting jeg dog vil give Martin Schlander helt ret i er at Unix og Unix-like folk langtfra behøves at være venner, bare fordi de bygger på den samme grund idé.
    På mange punkter er Apple meget mere lukket end Microsoft er.

    Hvorvidt SSLUG eller andre markedføringsaktiører er amatører, det vil jeg nu ikke kommentere, da jeg ikke har viden indenfor hvad god markedsføring er. Dog kan man kun konkludere at det ikke er meget man høre til de frie-systemer uden for egne kredse 🙂


Leave a Reply

