The Blog is Hot

Cybook Opus e-bogslæser

Posted in hardware by mschlander on 01/10/2010

Ligesom mange andre er jeg ikke så glad for at læse større tekstmængder siddende ved min PC eller med min laptop i skødet. For at forsøge at løse det problem har jeg investeret i den Linux-baseredeCybook Opus e-bogslæser. Det er den samme læser som Gyldendal pusher, men jeg har købt min hos Linuxshoppen.dk. I dette blogindlæg vil jeg dele mine erfaringer efter et par ugers ejerskab.

cybook packaged

E-bogslæser eller tablet?

I nogen tid inden jeg besluttede at købe en e-bogslæser, overvejede jeg om jeg skulle satse på en tablet eller en e-bogslæser. En tablet-pc er naturligvis langt mere alsidig og har typisk en større skærm. Jeg valgte dog e-bogslæseren da mit formål er læsning, og e-bogslæseren er billigere, lettere, har bedre batterilevetid og den berømte E-ink-skærm som minder lidt om at læse på papir og fungerer godt i sollys – dog ikke helt som almindeligt papir, men læsevenligheden i stærkt lys kan måske sammenlignes med glittet papir.

Med i pakken

Cybook Opus kommer med et læderetui, et USB-kabel og en (dansk) opstartsguide.

cybook unpacked

Ikke med i pakken

Der følger ingen strømforsyning med, selvom det anbefales at bruge strømforsyning mest muligt af hensyn til batteriets holdbarhed. Du kan oplade Cybook Opus ved at slutte den til en computer med USB-kablet, men den kan ikke benyttes når den er tilsluttet en computer. Heldigvis havde jeg en kortlæser med indbygget USB-hub og tilhørende strømforsyning, som fungerer fortrinligt som strømforsyning til Cybook Opus. Men har du ikke en strømforsyning med USB i forvejen, bør du måske kalkulere med at skulle anskaffe en.

Der kræves desuden et microSD-kort for at kunne opdatere firmwaren. Et sådant havde jeg ikke i forvejen, men jeg manglede alligevel et til min telefon.

Funktioner

Cybook Opus har det obligatoriske accelerometer så skærmbilledet automatisk roterer afhængigt af hvordan du holder læseren, men bortset fra det er der kun hel basal funktionalitet. Der er ingen wifi, ingen mulighed for at lave noter i tekster, ingen mulighed for at afspille lyd(bøger) e.l. Til gengæld er den enormt simpel at bruge og lidt lettere end konkurrenterne.

Som standard leveres Cybook med en Adobe-firmware der understøtter epub (med og uden DRM), PDF (med og uden DRM), FB2, HTML og klartekst. Der er også en MobiPocket-firmware tilgængelig som understøtter PDF, PRC, HTML og klartekst. Tilsyneladende vil MobiPocket ikke tillade at man kan have understøttelse for deres DRM-format og andre DRM-formater på samme tid (der må gerne grines… eller grædes). Jeg har foreløbig kun prøvet Adobe-firmwaren.

Cybook Opus er en almindelig USB Mass Storage-enhed, så overførsel af filer er som udgangspunkt helt uproblematisk – uanset platform. Lidt mere om dette senere.

Dokumenter

For mig var hovedformålet at læse diverse dokumenter, og kun i mindre grad at læse bøger. Mange manualer, tidskrifter, magasiner, rapporter m.m. fås kun/nemmest/billigst i digital form og jeg ville gerne kunne læse dem komfortabelt i min lænestol, på altanen eller i sengen eller andre steder – uden generne og distraktionerne ved at læse ved en PC – og jeg er for nærig og økofascistisk til at printe det hele.

Jeg havde dog overvurderet 5″-skærmen en smule. Det viste sig at være urealistisk at læse de fleste PDF-dokumenter på den, selv hvis du vender e-bogslæseren i landskabsformat. Zoomer du ind, vil du skulle side-scrolle konstant, hvilket er langsomt og batterikrævende med en E-ink-skærm, så det er heller ikke en gangbar løsning. Heldigvis kan langt de fleste PDF-dokumenter nemt og hurtigt konverteres til f.eks. epub-format med ‘ebook-convert’ fra Calibre. Formateringen bliver naturligvis ikke 100% optimal, men resultatet er fuldt tilfredsstillende for mig.

PDF’er med to kolonner håndterer ‘ebook-convert’ dog ikke ret elegant, så i de tilfælde har jeg måttet ty til ‘pdftotext’ fra poppler-tools (i de fleste tilfælde har det været nødvendigt at bruge tilvalget ‘-nopgbrk’). Billeder m.m. går selvfølgelig tabt, men bortset fra det bliver resultatet ganske læsevenligt på Cybook Opus.

Jeg har også hentet en del HTML-sider og læst dem på læseren med godt resultat.

Bøger

Læsning af bøger var som sagt et sekundært formål for mig. Cybook Opus leveres med et antal klassiske gamle bøger på engelsk, hvor ophavsretten er udløbet. Mange flere af den type bøger kan downloades gratis uden DRM forskellige steder på nettet, f.eks. hos Gutenberg-projektet – herunder en del på dansk – eller via EOD-projektet.

Vil du låne e-bøger fra danske biblioteker eller måske ligefrem købe dem hos Gyldendal eller andre, bliver det lidt besværligt, der kræves nemlig et Adobe-id samt programmet Adobe Digital Editions, som kun fås til Microsoft Windows og Mac OSX. Det fungerer dog problemfrit med WINE , med én lille undtagelse – det ser ikke min Cybook Opus! Man kan altså uden nævneværdige problemer læse DRM’ede e-bøger med Adobe Digital Editions på Linux, men vil man overføre bøgerne til sin e-bogslæser lader det til at man enten skal bruge en maskine med Microsoft Windows eller Mac OSX – eller fjerne DRM-restriktionerne. Personligt har jeg svært ved at forestille mig at blive fristet af at købe e-bøger med DRM, men jeg kunne måske godt have fundet på at låne nogle.

Afsluttende bemærkning

Alt i alt er jeg ganske tilfreds med min Cybook Opus. Den gør det jeg skulle bruge den til, og den gør det rimeligt effektivt. Jeg er allerede ved at få læst en del af de dokumenter jeg hidtil har udskudt i det uendelige, fordi jeg ikke kunne motivation til at læse dem på en PC.

Jeg håber ovenstående er til hjælp for folk der går med overvejelser om at købe en e-bogslæser, men har visse betænkeligheder – dvs. folk som er i den situation jeg selv var i, indtil for tre uger siden.

2 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thor said, on 02/10/2010 at 19:13

    Super anmeldelse, tak for det. Der er alt for få af den slags på dansk. Jeg har blot en præcisering: Gyldendals e-bøger er vandmærket og ikke “ramt” af hård drm, så en hvilken som helst elæser, der kan læse pdf/epub, kan klare dem.

    Jeg har købet et par ebøger hos O’Reilly. De var af god kvalitet (altså formatet), og så er der oven i købet livsvarig adgang til at hente dem igen samt opdateringer.

  2. Jesper said, on 24/03/2012 at 3:43

    Jeg har aldrig hørt om Cybook Opus. Men interessant. Jeg bruger selv Kindle, men der kan man selvfølgelig ikke låne bøger fra biblioteket.


Leave a Reply

